Minggu, 14 Juni 2015

faidah huruf istifham


MAKNA-MAKNA BENTUK ISTIFHAM
وقدْ تَخْرُجُ ألفاظُ الاستفهامِ عنْ معناها الأصليِّ لمعانٍ أُخَرَ تُفْهَمُ منْ سياقِ الكلامِ
Terkadang lafazh-lafazh Istifham itu keluar dari makna asal (pertanyaan/menuntut tashowwur atau tashdiq) kepada makna lain yg dapat difahami dari siyaq kalam/konteks kalimat:
كالتسويةِ، نحوُ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ
1. Taswiyah (menyamakan):
SAWAAUN ‘ALAIHIM A ANDZARTAHUM AM LAM TUNDZIRHUM
sama saja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak kamu beri peringatan
والنفيِ، نحوُ هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلاَّ الْإِحْسَانُ
2. Nafi (meniadakan):
HAL JAZAAUL-IHSAANI ILLAL-IHSAANU
Tidak ada balasan kebaikan kecuali kebaikan (pula).
والإنكارِ، نحوُ أَغَيْرَ اللَّهِ تَدْعُونَ، أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ
3. Inkar (mengingkari):
A GHAIRO-LLAAHI TAD’UUNA
Apakah kamu menyeru (tuhan) selain Allah
A LAISA-LLAAHU BIKAAFIN ‘ABDAHU
Apakah Allah tidak cukup untuk melindungi hamba-hamba-Nya
والأمْرِ، نحوُ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ، ونحوُ أَأَسْلَمْتُمْ، بمعنى: انتَهُوا، وأَسْلِمُوا.
4. Amar (memerintah):
FA HAL ANTUM MUNTAHUUNA
maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu)
A ASLAMTUM
Masuk Islam-lah kamu
Bermakna INTAHUU = berhentilah. Dan ASLIMUU = masuk islam-lah.
والنهيِ، نحوُ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ
5. Nahi (melarang):
A TAKHSYAWNA HUM FALLAAHU AHAQQU AN TAKHSYAW HU
Janganlah kamu takut kepada mereka, maka Allah-lah yang berhak untuk kamu takuti
والتشويقِ، نحوُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ
6. Tasywiq (memberi rangsangan, surprise)
HAL ADULLUKUM ‘ALAA TIJAAROTI TUNJIIKUM MIN ‘ADZAABIN ALIIM
sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih
والتعظيمِ، نحوُ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ
7. Ta’zhim (meng-agungkan)
MAN DZAL-LADZII YASYFA’U ‘INDAHUU ILLAA BI IDZNIHI
Gerangan siapa yang dapat memberi syafa’at di sisi Allah tanpa izin-Nya
والتحقيرِ، نحوُ أَهَذَا الذي مَدَحْتَهُ كثيرًا
8. Tahqir (merendahkan):
A HADZA ALLADZI MADAHTA HU HATSIRAAN
Cuma segini kau bilang banyak
DAN SEBAGAINYA disebutkan dalam kitab yg lebih besar.

وأمَّا الاستفهامُ، فهوَ طَلَبُ العلْمِ بشيءٍ، وأدواتُه الهمزةُ، و(هلْ)، و(ما)، و(مَنْ)، و(متى)، و(أيَّانَ)، و(كيفَ)، و(أينَ)، و(أنَّى)، و(كمْ)، و(أيُّ).

Adapun yg dikatakan istifham (dlm ilmu ma’ani) adalah, menuntut pengetahuan tentang sesuatu. Adad istifham (alat kata Tanya) berupa
1. Hamzah
2. Hal
3. Maa
4. Man
5. Mataa
6. Ayyaana
7. Kaifa
8. Aina
9. Annaa
10. Kam dan
11. Ayyu.

فالهمزةُ، لطَلَبِ التصوُّرِ أو التصديقِ.

1. HAMZAH (أ = A)
Dipergunakan untuk menuntut:
1. TASHAWWUR (penggambaran/konsepsi)
2. TASHDIQ (pembenaran nisbat/konfirmasi)

والتصوُّرُ: هوَ إدراكُ المفرَدِ، كقولِكَ: (أعليٌّ مسافرٌ أَمْ خالدٌ؟)، تَعتقِدُ أنَّ السفَرَ حَصَلَ منْ أحدِهما، ولكنْ تَطْلُبُ تعيينَه؛ ولذا يُجابُ بالتعيينِ، فيُقالُ: (عليٌّ)، مَثلًا.

Tashowwur (penggambaran) adalah : hal mengetahui mufrad (salah-satu dari dua bagian penisbatan (musnad ataupun musnad ilaih)).
Contoh kamu berkata:
“A ‘ALIYYUN MUSAAFIRUN AM KHOOLID?”
“Apakah yg pergi itu ALI atau KHOLID?” (menanyakan mufrad yg berupa musnad ilaih)
Kamu meyakini bahwa penisbatan SAFAR/perjalanan telah berhasil terjadi pada salah-seorang keduanya, namun kamu menuntut Ta’yin (penentuan). Oleh karena itu dijawab secara Ta’yin, maka dijawab: “ALI ” –misalnya.

والتصديقُ: هوَ إدراكُ النِّسبةِ، نحوُ: (أسافَرَ عليٌّ)؟ تَستفْهِمُ عنْ حصولِ السفَرِ وعدَمِه. ولذا يُجابُ بـ (نعم) أوْ (لا).

Tashdiq (pembenaran) adalah : hal mengetahui nisbat contoh:
“A SAAFARO ALIY?”
“Apakah ALI PERGI?” (menanyakan nisbat/hukum perginya Ali)
Menuntut pengetahuan tentang terjadinya pergi atau tidak, oleh karena itu dijawab “NA’AM=iya” atau “LAA= tidak”

والمسؤولُ عنه في التصوُّرِ ما يَلِي الهمزةَ، ويكونُ لهُ معادِلٌ يُذْكَرُ بعدَ (أمْ)، وتُسَمَّى متَّصِلَةً.

Suatu yang dipertanyakan (dg adat istifham hamzah) dalam hal tashowwur yaitu lafazh yang mengiringi hamzah, kemudian ada lafazh Mu’adil (pertimbangan) yang disebut setelah أم (AM=ataukah) dan dinamakan AM MUTTASHILAH.

فتقولُ في الاستفهامِ عن المسْنَدِ إليه: (أَأَنْتَ فعلْتَ هذا أَمْ يُوسفُ؟(

Contoh dalam istifham tentang musnad ilaih :
أَأَنْتَ فعلْتَ هذا أَمْ يُوسفُ؟
“A ANTA FA’ALTA HADZA AM YUSUF?” = “apakah KAMU yg mengerjakan ini ataukah YUSUF?”

وعن المسْنَدِ: (أَرَاغِبٌ أنتَ عن الأمْرِ أَمْ راغبٌ فيه؟(

Contoh istifham tentang musnad:
أَرَاغِبٌ أنتَ عن الأمْرِ أَمْ راغبٌ فيه؟
“A ROOGHIBUN ANTA ‘ANIL-‘AMRI AM ROOGHIBUN FIIHI?” = “apakah KAMU MEMBENCI perkara itu, ataukah KAMU MENYUKAI-nya?”

وعن المفعولِ: (أَإِيَّايَ تَقْصِدُ أَمْ خالدًا؟(

Contoh istifham tentang maf’ul:
أَإِيَّايَ تَقْصِدُ أَمْ خالدًا؟
A IYYAAYA TAQSHIDU AM KHOOLIDAN?
Apakah KEPADAKU kamu bermaksud, ataukah KEPADA KHOLID?

وعن الحالِ: (أراكبًا جئتَ أَمْ ماشيًا؟)

Contoh istifham tentang haal
A ROOKIBAN JI’TA AM MAASYIYAN? = apakah BERKENDARAAN kamu datang, ataukah JALAN KAKI?

وعن الظرْفِ: (أيومَ الخميسِ قَدِمْتَ أَمْ يومَ الجمُعَةِ؟( وهكذا

Contoh istifham untuk zhorof (waktu/tempat)
A YAUMUL-KHOMIISI QADIMTA AM YAUMAL-JUM’ATI? = apakah HARI KAMIS kamu datang, ataukah HARI JUM’AT?
Demikian juga untuk ta’alluq2 istifham yg lain. (misal jar-majrur, maf’ul mutlaq, liajlih dan sebaginya disebut dalam kitab yg lebih detil)

.وقدْ لا يُذْكَرُ المعادِلُ، نحوُ: (أَأَنْتَ فَعَلْتَ هَذَا؟)، (أَرَاغِبٌ أنتَ عن الأمْرِ؟)، (أإيَّايَ تَقْصِدُ؟)، (أراكبًا جئتَ؟)، (أيومَ الخميسِ قَدِمْتَ؟(

Terkadang tidak menyebut Mu’adil (tapi tetap disebut IDROK TASHOWUR bukan IDROK TASHDIQ dengan mengira-ngira ada mu’adil sebagaimana contoh tersebut diatas).
Contoh :
A ANTA FA’ALTA HADZA? = apakah KAMU yg mengerjakan ini?
A ROOGHIBUN ANTA ‘ANIL-AMRI? = apakah kamu MEMBENCI perkara itu?
A IYYAAYA TAQSHIDU? = apakah KEPADAKU maksudmu?
A ROOKIBAN ANTA? = apakah BERKENDARA kamu datang?
A YAUMAL-KHOMIISI QODIMTA? = apakah DI HARI KAMIS kamu datang?

والمسؤولُ عنه في التصديقِ النِّسبةُ. ولا يكونُ لها معادِلٌ، فإنْ جاءتْ (أمْ) بعدَها قُدِّرتْ منْقَطِعَةً، وتكونُ بمعنى (بلْ).

Hal yg ditanyakan di dalam tashdiq yaitu nisbat, dan tidak ada Mu’aadil. Apabila terdapat أم (am) setelahnya, maka diakdir sebagai AM MUNQOTI’ (Am Munfashilah) dan mempunyai arit BAL = Bahkan.
==========

و (هلْ) لطلَبِ التصديقِ فقطْ، نحوُ: (هلْ جاءَ صديقُكَ)؟ والجوابُ: (نعم) أوْ (لا) ولذا يَمتَنِعُ معها ذِكْرُ المعادِلِ، فلا يُقالُ: (هلْ جاءَ صديقُك أمْ عدوُّك؟(

2. HAL (هل)
Berfungsi untuk menuntut TASHDIQ saja. Contoh:
HAL JAA-A SHODIIQUKA? = apakah temanmu telah datang? dan sebagai jawabannya adalah : NA’AM atau LAA.
Oleh karenanya dilarang menyebut Mu’aadil, maka jangan mengatakan :
HAL JAA-A AHODIIQUKA AM ‘ADUWWUKA?

و (هل) تُسمَّى بسيطةً إن استُفْهِمَ بها عنْ وجودِ شيءٍ في نفسِه، نحوُ: (هَلِ العَنْقَاءُ موجودةٌ؟). ومركَّبةً إن استُفْهِمَ بها عنْ وجودِ شيءٍ لشيءٍ، نحوُ: (هلْ تَبِيضُ العَنْقَاءُ وتُفْرِخُ؟)

HAL dinamakan Basithah jika dipakai untuk mempertanyakan adanya sesuatu dalam zatnya. Contoh HAL AL-‘UNQO-U MAUJUUDUN? = apakah BURUNG UNQA’ itu ada? (burung mitos berkepala dan bersayap seperti garuda dan berbadan spt singa).
Dan dinamakan Murokkab jika dipakai untuk mempertanyakan adanya sesuatu didalam sesuatu. Contoh. HA TABYADHDHU AL-UNQO’ WA TUFRIKHU? = apakah BURUNG UNQA’ itu BERTELUR DAN MENETAS? (disebut murokkab sbb mempertanyakan keberadaan burung unqa’ tentang bertelur dan menetas).
==========

و(ما) يُطْلَبُ بها شرحُ الاسمِ، نحوَ: ما العَسْجَدُ أو اللُّجَيْنُ؟ أوْ حقيقةُ الْمُسمَّى، نحوُ: (ما الإنسانُ؟) أوْ حالُ المذكورِ معها، كقولِك لقادِمٍ عليك: (ما أنتَ؟)

3. MAA (ما)
Digunakan untuk mempertanyakan keterangan/penjelasan suatu nama. Contoh:
MAA AL’ASJAD AW LAJAIN? = apa itu asjad? atau lajain? (asjad=emas, lajain=perak). Atau mempertanyakan hakikat sesuatu yg diberi nama. Contoh: MAA AL-INSAN? Apa itu manusia? Atau mempertanyakan hal-ihwal lafal yg disebut bersama MAA. Contoh kamu berkata pada orang yg datang padamu: MAA ANTA? = siapa kamu? (jawab: Tamu, atau Utusan Raja).
==========

و (مَن) يُطلَبُ بها تَعيينُ العُقلاءِ، كقولِك: (مَنْ فَتَحَ مِصْرَ؟)

4. MAN (من)
Menuntut menentukan suatu yang berakal, contoh: MAN FATAHA MISHRO? Siapa yg menaklukkan Mesir? (jawab: Amr bin ‘Ash)
===========

و(متى) يُطْلَبُ بها تَعيينُ الزمانِ، ماضيًا كانَ أوْ مستَقْبلًا، نحوُ: (متى جِئْتَ؟) و(متى تَذْهَبُ؟)

5. MATAA (متى)
Menuntut menentukan zaman baik madhi (telah lewat) atau istiqbal (akan datang). Contoh:
MATAA JI’TA? Kapan kamu datang? MATAA TADZHABU? Kapan kamu akan pergi?
==========

و(أيَّانَ) يُطْلَبُ بها تَعيينُ الزمانِ المستَقْبَلِ خاصَّةً، وتكونُ في موضِعِ التهويلِ، كقولِه تعالى: {يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ}؟

6. AYYAANA (أيان)
Menuntut menentukan zaman istiqbal scara khusus, dan digunakan suatu yg luar biasa. Contoh Firman Allah:
YAS’ALU AYYAANA YAUMUL QIYAAMATI? = ia bertanya bilakah hari kiamat?
==========

و(كيفَ) يُطْلَبُ بها تعيينُ الحاِل، نحوُ: (كيفَ أنتَ)

7. MATAA (متى)
Menuntut menentukan hal keadaan. Contoh:
KAIFA ANTA? Bagaimana keadaan kamu?
==========

و(أينَ) يُطْلَبُ بها تعيينُ المكانِ، نحوُ: (أينَ تَذْهَبُ؟(

8. AINA (أنى)
Menuntut menentukan tempat. Contoh:
AINA TADZHABU? = kemana kamu pergi?
==========

و(أنَّى) تكونُ بمعنى (كيفَ)، نحوُ: {أَنَّى يُحْيِـي هَـذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا}؟ وبمعنى (مِنْ أينَ)، نحوَ: {يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَـذَا}؟ وبمعنى (متى)، نحوُ: (زِدْ أنَّى شئتَ؟(

9. ANNAA أنى
1. Sama dengan ma’na KAIFA. Contoh :
ANNAA YUHYII HADZIHI ALLAAHU BA’DA MAUTIHAA?
Bagaimana Allah menghidupkan kembali negeri ini setelah hancur?
2. sama dengan ma’na MIN AINA. Contoh:
YAA MARYAMU ANNAA LAKI HADZAA?
Hai Maryam dari mana kamu memperoleh (makanan) ini?
3. Sama dengan ma’na MATAA. Contoh:
ZID ANNAA SYI’TA?
Tambahkan kapankah kamu suka?.
==========

و(كمْ) يُطلَبُ بها تَعيينُ عددٍ مبْهَمٍ نحوُ:{كَمْ لَبِثْتُمْ}؟

10 KAM (كم)
Menuntut untuk menentukan jumlah/hitungan yg samar. Contoh:
KAM LABITSTUM?
Berapa lama kalian tinggal?
==========

و(أيُّ) يُطْلَبُ بها تمييزُ أحَدِ المتشاركيْنِ في أمْرٍ يَعمُّهما، نحوُ: {أَيُّ الْفَرِيقَيْنِ خَيْرٌ مَقَامًا}؟
ويُسأَلُ بها عن الزمانِ والمكانِ والحالِ والعددِ والعاقلِ وغيرِه، حسَبَ ما تُضَافُ إليه.

11. AYYU (أي)
Menuntut untuk membedakan satu dari dua kemungkinan didalam perkara yg mengumumi pada keduanya. Contoh:
AYYU-LFARIIQOINI KHOIRUN MAQOOMAN?
Manakah di antara kedua golongan (kafir dan mukmin) yang lebih baik tempat tinggalnya?

Senin, 13 April 2015

manahij dakwah

Bagi menjayakan sesuatu dakwah, pendakwah haruslah mempunyai Ilmu pengetahuan yang cukup serta berketrampilan dalam menyampaikan dakwahnya. Mengetahui dan mempengaruhi serta pandai menggunakan situasi dan kondisi disamping itu mengenal sikap mental masyarakat yang didakwahnya itu.
Apakah yang dimaksudkan dengan metod dakwah itu? Apakah hubung kaitnya dengan Uslub dan Manhaj?
Metod (metode) bermaksud cara melakukan sesuatu atau sistem. Ia berasal daripada bahasa Inggeris (method) yang bererti sistem, aturan atau kaedah. Pemakaian metod dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris sama ertinya.
Uslub ialah satu perkataan Arab yang bermaksud jalan atau cara. Mengikut pengistilahan dakwah, uslub dakwah ialah penyampaian kandungan atau isi dakwah dengan ibarat dan bentuk yang tertentu. Manakala Manhaj atau Minhaj juga satu perkataan Arab yang beerti jalan atau cara.
Adapun wasilah, iaitu satu istilah yang juga penting dalam dakwah adalah beerti media atau saluran penyampaian kandungan tersebut yang biasanya melalui media massa.
Daripada pengertian tersebut uslub dan manhaj sama ertinya dan kedua-duanya sama dengan pengertian metod dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Dengan itu, metod, uslub dan manhaj mempunyai ikatan yang rapat antara satu sama lain, kerana ketiga-tiganya satu dari sudut makna. Daripada maksud di atas juga dapat disimpulkan bahawa metodologi dakwah itu bermaksud kajian mengenai cara atau kaedah penyampaian Islam kepada sasaran. Dakwah hendaklah mengikuti kaedah tertentu, kerana kalau tidak ia mungkin tidak membawa apa-apa kesan.[1]
Uslub bermaksud cara, metode atau seni. Jika dikatakan Ia berada pada salah satu uslub kaum ”. Ertinya ia mengikuti metode mereka. “ Kaum menggunakan beberapa uslub dalam berbicara ”. Ertinya kaum menggunakan bermacam-macam seni.
Uslub dakwah ialah Ilmu yang mempelajari bagaimana cara berkomunikasi secara langsung. Sumber-sumber asas metode dakwah yang dijadikan pegangan para pendakwah ialah Al-Quran, As-Sunnah, Sirah (sejarah), Salafus Soleh dari kalangan sahabat, tabi’in, dan ahli Ilmu, serta Iman. Metode dakwah yang bijak umumnya berdasarkan pada hal-hal yang berikut :
Ø Memeriksa dan menganalisis.
Ø Menghilangkan keraguan (Syubhat)
Ø Memberikan semangat kepada mad’u (Penerima dakwah)
Ø Membimbing mad’u (Penerima dakwah) dengan Al-Quran, As-Sunnah, dan Sirah Rasul dan Salafus Soleh.
Ø Menyampaikan cara-cara di atas dengan bijak, yakni melalui nasihat dan diskusi yang baik atau (kalau memang diperlukan) dengan kekuatan. Namun., cara terakhir ini khusus bagi mereka yang menentang Islam dan zalim.[2]
Firman Allah S.W.T : -
Maksudnya : “ Dan janganlah kamu berdebat dengan Ahli Kitab, melainkan dengan cara yang paling baik, kecuali dengan orang-orang zalim diantara mereka ”.
(Surah Al-Ankabut : 46 )
MEDIA, MEDIUM ATAU PERANTARAAN DAKWAH (WASILAH)

Media, medium atau wasilah dakwah adalah segala yang membantu da’I (pendakwah) dalam menyampaikan dakwahnya secara efisyen dan efektif. Media (wasilah) terbahagi kepada dua macam : -
Medium (wasilah) secara langsung. ( MEDIA EKSTERN DAKWAH)
Media ekstern dakwah ini adalah berdasarkan pandangan yang tepat terhadap kenyataan hidup yang selalu tunduk kepada hukum sebab akibat. Berdasarkan kepada kenyataan ini medium ini sangat banyak tetapi yang paling penting untuk diketahui ada tiga iaitu waspada, meminta bantuan kepada orang lain, dan disiplin atau peraturan.
Adapun waspada atau berhati-hati dan sentiasa bertaqwa kepada Allah S.W.T adalah perlu ada dalam diri seorang da’I sebelum berdakwah kepada orang lain. Di samping itu memberi peringatan kepada ahli keluarganya agar berhati-hati terhadap perbuatan maksiat, bahaya nafsu, kaum munafik dan orang-orang kafir. Firman Allah S.W.T : -
Maksudnya : “ Berdua dengan Abu Bakar, ketika keduanya dalam gua bukit Tsur, ketika itu ia berkata kepada sahabatnya ; “ Janganlah engkau berduka cita, sesungguhnya Allah bersama kita ”. ( Surah At-Taubah : 40 )
Demikianlah pendirian Rasulullah S.A.W yang selalu berpegang pada pertolongan Allah S.W.T, kepada pemeliharaan dan dukungan-Nya bukan semata-mata kepada yang diusahakannya
Setelah kita meminta pertolongan Allah S.W.T, seorang da’i perlulah meminta pertolongan daripada orang lain bagi melancarkan jalan dakwahnya. Kerana gerakan dakwah itu berjalan secara berjemaah.
Disiplin atau pengaturan adalah sesuatu yang paling baik dalam mengatur sebarang aktiviti, dan aktiviti itu pula ditujukan dan diarahkan pula kearah yang lebih baik dalam berdakwah dan seterusnya menambahkan kemungkinan kejayaan da’I dalam mencapai tujuannya yang murni.
Medium (wasilah) secara tidak langsung. (MEDIA INTERN DAKWAH)
Media intern penyampaian dakwah ialah dengan perantaraan bahasa, perbuatan, melalui akhlak dan sikap para pendakwah itu sendiri dapat dijadikan contoh dan dapat menarik orang lain kepada Islam.
Antaranya adalah :
Ø Penyampaian dengan perkataan.
Contohnya seperti pertemuan-pertemuan umum, diskusi, pengajaran-pengajaran di masjid, kuliah-kuliah, sekolah-sekolah, lembaga-lembaga pendidikan, pertemuan khusus, dakwah perseorangan, nasihat, media tulis atau cetak, surat, makalah, buku, brosur, media elektronik dan media khusus seperti kaset atau faksimili dan sebagainya lagi wasilah-wasilah yang boleh digunakan oleh da’i.
Ø Penyampaian dengan perbuatan
Contohnya seperti suatu tindakan untuk menumpaskan kemungkaran membela yang hak. Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud : “ Barangsiapa yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahkannya (menghapuskan) dengan tangannya, jika dia tidak berkuasa berbuat demikian, maka hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya (mulutnya). Jika dengan itu juga dia tidak berkuasa, maka hendaklah dengan hatinya. Tetapi, itu adalah merupakan selemah-lemah iman ”.


Ø Penyampaian dengan akhlak dan peribadi.[3]
Seseorang pendakwah selain daripada dinilai dari sudut Ilmunya, dia juga dinilai dari segi peribadi akhlak atau personalitinya. Kerana peribadi seseorang itu mencerminkan dirinya yang sebenar. Contoh ikutan yang terbaik bagi umat Islam adalah Nabi Muhammad S.A.W. Firman Allah S.W.T :-
Maksudnya : “ Sesungguhnya pada Rasul Allah itu (Muhammad) ada ikutan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharapkan (pahala) Allah dan hari kemudian, serta dia banyak mengingati Allah ”. ( Surah
[1] Abd Aziz bin Mohd Zin, Pengantar Dakwah Islamiah m/s 75-76, Kuala Lumpur, cetakan 1999.
[2] Said bin Ali Al-Qahtani, Dakwah Islam Dakwah Bijak m/s 101-102, Jakarta, cetakan 1994.
[3] Ibid m/s 103-104

Selasa, 09 Desember 2014

gerakan penerjemahan - detik detik uas fdi

Asas

Bahasa Arab abad pergerakan terjemahan, juga dikenali sebagai pergerakan terjemahan (Harakah al-Tarjamah), zaman pertengahan Empayar Arab terjemahan kelakuan dan pengenalan sains dan budaya Greece kuno dan klasik Oriental besar-besaran, aktiviti-aktiviti akademik yang dianjurkan. Mulai pertengahan abad kelapan, pelaksanaan Abbasiyyah Khalifah CASINO pelbagai rumah, memeluk peguam bela dasar kebudayaan dan penajaan akan Greece purba, Rom, Parsi, India dan negara-negara lain buku-buku akademik yang diterjemahkan ke dalam bahasa Arab, untuk mempelajari warisan budaya maju. Terjemahan awal diri Umayyah Khalifah Abdul Aziz Khalid, dan perintah-perintah mahkamah beberapa ulama alkimia, astrologi dan perubatan buku Greek dan Coptic diterjemahkan ke dalam bahasa Arab. Pergerakan terjemahan dalam zaman kegemilangan dinasti Abbasiyah. Aktiviti Terjemahan dicirikan oleh individu-individu yang bertaburan parafrasa, kekurangan perancangan bersatu dan kepimpinan.

Sebagai Abbasiyyah Khalifah empayar (seperti Mansour, Rashid, Maimon, dll) memberi penekanan kepada undang-undang Islam, sistem kewangan, penciptaan dan peningkatan usaha budaya, mempromosi dan menggalakkan aktiviti-aktiviti akademik, pelaksanaan dasar politik dan budaya liberal, kapasiti penyerapan Empire, bangsa, budaya agama yang berbeza dan pencapaian akademik, kerja-kerja ini oleh ulama terjemahan, pengenalan dan nota atau Parsi, Syria kuno, atau Yunani, diterjemahkan ke dalam bahasa Arab.

Di Eropah, Renaissance, Eropah yang hilang kerana teks terpaksa meletakkan beberapa teks klasik diterjemahkan ke dalam bahasa Arab dari bahasa Arab ke dalam bahasa Latin lagi.

Latar belakang

Budaya Arab mempunyai sejarah yang panjang, sejak masa abad pertengahan BC, dan ruang di seluruh Asia, Afrika, dan Eropah benua, meliputi bahasa, sastera, astrologi, agama, falsafah, sejarah, seni, sains politik, undang-undang , matematik, perubatan, astronomi, sains semula jadi, dan seni yang lain. Kita bercakap tentang budaya Arab, tanpa makna sebenar mereka adalah Arab - budaya Islam, yang terdiri daripada tiga bahagian atau yang ditentukan oleh pertemuan tiga budaya Asal:

1 Islam dihasilkan sebelum orang-orang Arab pada budaya Semenanjung Arab yang wujud (tempoh zaman pertengahan - abad ke-7). Menurut ahli arkeologi dan sejarah, beberapa monumen, syiling kuno dan inskripsi menunjukkan bahawa terdapat telah di Arab Yaman budaya kuno yang cemerlang, dan di Mekah pra-Islam juga mempunyai tahap yang lebih tinggi budaya, dan kerana urusan perniagaan yang berkembang maju , Mekah perniagaan Leydig purba melalui hubungan dengan penduduk jiran, yang lebih maju budaya timur purba (seperti Iraq, Syria, dan lain-lain) secara beransur-ansur yang dibawa kembali ke dalam semenanjung, menjadi utusan pertukaran budaya pertama budaya Arab kuno suntikan nutrien segar. Tempoh ini termasuk budaya Arab bahasa, puisi, peribahasa, cerita, astrologi, dan lain-lain, dalam puisi Arab kuno muncul dalam falsafah alam semesta awal mengenai biji.

2 budaya Islam, anda boleh mengatakan bahawa ia adalah Arab - tulang belakang budaya Islam sejak abad pertengahan ke-7, Islam telah menghasilkan dalam budaya Arab dalam semua bidang, terutamanya bahasa, falsafah, sastera, seni, agama, sains politik , perundangan Islam adalah tertakluk kepada kesan meluas. Budaya Islam, termasuk "Al-Quran" dengan suntikan sains, Hadith ajaran, Fiqh dan sebagainya.

3 oleh kematian Muhammad semasa pemerintahan empat khalifah untuk semasa pembentukan Empayar Arab, Arab berkuda pergi betul-betul di mana perintis budaya manusia. Dengan menyerap dan membangunkan pelbagai wilayah dan pencapaian budaya etnik yang dicipta, seperti: Byzantine, budaya Parsi, Babilon budaya, budaya purba Mesir, Greek, Rom dan budaya Cina, pembentukan terus hari ini Arab - budaya Islam dalam sejarah tamadun manusia meninggalkan yang luas, kerja-kerja yang kompleks jika bintang daripada budaya akademik, terdapat tiada tandingan abadi Arab - pemikir Islam, artis. Mereka sistem teori bijak, pembentukan dan pembangunan budaya Eropah yang dikenakan peranan yang penting dalam sejarah idea dan sejarah budaya di dunia, menduduki kedudukan yang sangat penting.

Sejarah Sukan

Menurut catatan sejarah Arab, semasa Umayyah aktiviti kebudayaan Terjemahan awal, tetapi tidak skala. Sehingga empayar Abbasiyah, terutama dinasti Abbasiyyah di 830 AD ke 930 tahun pertengahan atau lebih, pembiayaan yang kuat Khalifah dan sokongan, besar-besaran, menganjurkan aktiviti menterjemahkan ke Baghdad sebagai pusat penyelidikan akademik, membentuk sebuah sekolah Baghdad. Ia menggantikan sekolah awal Alexandria, dan mencetuskan pusat kebudayaan Cordoba, Sepanyol, dan pusat budaya di Kaherah, Mesir, bersama-sama menjadi yang cemerlang bijak "lima abad zaman kegemilangan budaya." Kebudayaan sejarah Ahmad suka sensitif dengan tiga peringkat untuk menggariskan ini TERJEMAHAN budaya:

Fasa pertama (awal)

Bermula dari Khalifah Mansur, di luar era Rashid, dari tahun-tahun kalendar Islam 136-193 tahun. Dalam tempoh kerja-kerja ini diterjemahkan termasuk: Parsi "Kali Lai dan Fueki adalah" Hindi "Kesetiaan De Hande", "Logik" Aristotle, "koleksi besar astronomi," Ptolemy dan lain-lain . Penterjemah yang paling terkenal tempoh ini adalah: Ibn rambut Mugabe, kerja-kerja beliau menjadi model integrasi budaya, akan ada pengenalan ringkas kemudian dalam artikel ini. Dalam tempoh ini, Islam Sekolah Muammar Taiwan dan kem veteran Le seperti Naizha kayu telah belajar logik Aristotle, membaca beberapa falsafah yang dikenali beliau, kumpulan itu telah menyokong kecenderungan rasional, puak ini Doktrin ulama telah dihantar? "lompat", "intipati" dan "fenomena" dan kategori falsafah lain untuk membincangkan isu-isu agama.

Fasa kedua (waktu puncak)

Bermula dari era Maimon (pemerintahan 813 ~ 833), iaitu kalendar Islam 198 tahun, dan berakhir 300 tahun. Maimon di Baghdad mewujudkan negara institusi akademik yang komprehensif "rumah pintar", oleh Biro Translation, Akademi Sains dan komponen perpustakaan, organisasi bersatu dan aktiviti-aktiviti penyelidikan dan akademik terjemahan kebangsaan berpusat, sejak itu, kemuncak aktiviti-aktiviti terjemahan baru . Dewan ditawarkan untuk mengarahkan kebijaksanaan di seluruh kumpulan yang berbeza etnik dan agama yang berbeza hampir seratus ulama terkenal dan penterjemah, seperti Ibn Muka Perancis, Abu Yahya, Yahya ibn Masai Wei, Hou Chennai kerana Ibn Yi Si Hage, Thabit ibn Lai purba, putih Thani, bunga kanak-kanak pembunuhan rahsia, Ibn Mai Tai Er, Yahya ibn Adi, Kindi dan sebagainya. Mereka secara kolektif terlibat dalam parafrasa, aktiviti penyelidikan akan digunakan banyak dikumpul dari seluruh lebih daripada satu ratus jenis buku purba pelbagai bidang telah penamat, pengumpulan, parafrasa, dan tulisan-tulisan awal telah diterjemah untuk semakan relevan, modify dan terjemahan kerja . Dalam proses parafrasa, terjemahan dan penyelidikan teliti, membuat sumbangan yang menggemparkan.

Dalam tempoh ini terjemahan Yunani bagi kerja-kerja yang paling penting dalam pelbagai bidang, terjemahan semula "koleksi besar astronomi" Ptolemy, diterjemahkan Pythagoras MEP daripada "pepatah emas," dan Hippocrates semua tulisan-tulisan yang pertama dan hijau, serta Plato "Utopia" dan "Undang-undang", "kertas kategori." Aristotle Karya-karya ini adalah hasil daripada iklim Chennai ibn Ishaq diterjemahkan dan ulama, sebahagian besar daripada tulisan-tulisan Aristotle oleh anak Yi Si terjemahan Hage beliau. Di samping itu, terdapat penterjemah yang paling terkenal: John Botelige (Khalifah Maimeng tafsiran perhambaan), pencapaian falsafah beliau yang mendalam, lebih perubatan, beliau menterjemahkan beberapa tulisan Aristotle.

Peringkat ketiga (akhir)

Ca sepuluh abad ke pertengahan -. Abad ke-11 (kalendar Iran 300 tahun -400 tahun) diterjemahkan kerja-kerja utama "Logik" Aristotle dan "fizik" dan ulasannya. Terdapat penterjemah terkenal Mai Tai ibn Yunus, Thabit ibn Lai kuno dan sebagainya.

Abad kelapan, dinasti Abbasiyah ditubuhkan, bersama-sama dengan penguasaan politik firma itu, terdapat kehidupan budaya berkembang. Untuk era generasi ketujuh Khalifah membeli Levin, susut hubungan dengan Byzantium, beliau dihantar hasil daripada iklim Chennai (penterjemah yang besar, yang ditetapkan di "rumah pintar", bilangan besar Yunani purba dan Syria diterjemahkan ke dalam bahasa Arab, Aristotle Dodd berpuluh-puluh buku, hampir semua terjemahan sendiri), menganjurkan lawatan akademik ke Constantinople mencari buku-buku, kembali kepada sebilangan besar yang jarang jarang berlaku, sekali gus membawa kepada Yunani purba abad "pergerakan terjemahan." Dalam terjemahan, penterjemah menyatakan pendapat kebanyakannya sendiri, penilaian penterjemahan ini, ramai yang mempunyai nilai akademik yang tinggi.

Tulisan keputusan

"Pergerakan terjemahan Century" tempoh sejarah ditentukan sebagai "bermula dari membeli era Mongolia, iaitu kalendar Islam 198 tahun, dan berakhir 300 tahun" (sekitar 830-930 SM). Dalam tempoh ini terjemahan Yunani bagi kerja-kerja yang paling penting dalam pelbagai bidang, terjemahan semula "set besar astronomi" Ptolemy, pepatah keemasan diterjemahkan Pythagoras ', "dan Hippocrates semua tulisan-tulisan yang pertama dan hijau, serta Plato" Utopia "dan" Undang-undang ", Aristotle" kertas kategori. " Karya-karya ini adalah hasil daripada iklim Chennai ibn Ishaq diterjemahkan dan ulama, sebahagian besar daripada tulisan-tulisan Aristotle oleh anak Yi Si terjemahan Hage beliau.

Hingga awal Dinasti Abbasiyyah pada akhir klasik Yunani purba semua tulisan saintifik yang penting dan kerja-kerja yang paling kecil telah diterjemahkan ke dalam bahasa Arab, termasuk Aristotle "Fizik", "Pada hari "," Pada kelahiran dan kematian "," meteorologi "," perkara-perkara yang tidak matang chi "," Pada Jiwa "," metafizik "," etika "," politik "," Puisi "," kertas isu ", dan lain-lain dan lain-lain; "Statesman" Plato, "Undang-Undang", "bab negara," "tersesat", "pertahanan artikel", "Timaeus", "Phaedo", "Gorgias" , "umum Tiger Las artikel", "Fei Deluo artikel", "Fei Libu artikel", "yakni Theaetetus", "Parmenides" dan lain-lain, kaca Philip "Aristotle Jerman <Category articles> Pengenalan, "Pythagoras" emas pepatah, "dan muzik kertas, sebagai tambahan kepada perubatan, astronomi, matematik terjemahan setiap bab. Green (Galen) daripada "Anatomi" (Jilid 7), "sedikit teknikal" dan tulisan-tulisan perubatan yang lain; Hippocrates dan Paul tulisan yang paling perubatan: untuk OSK dalam "farmasi", "Kod Perubatan '; "koleksi besar astronomi" Ptolemy, "empat set", "geografi", "optik", dan sebagainya; Apollonius Ross "kon", "memotong bahagian", "bilangan yang terhad tiang" dan sebagainya; Xu Euclid "geometri prinsip", "data", "fenomena", "optik", "Pada muzik" dan sebagainya; Achilles tidak ini Xu "Pada Sphere dan silinder", "penentuan bulatan," "Pada panel rata kira-kira, "" Pada Badan Terapung "," undang-undang "dan sebagainya. Dalam tempoh ini, penterjemah terkenal adalah: John Botelige, telah menterjemah banyak tulisan-tulisan Aristotle; Kufa penjual buku Hajia Ji ibn Yusuf ibn off Jimmy Carl巴尔莱拜克 yang Holstein · kain Lu Gao, Hou Chennai kerana ibn Ishaq, ibn Thabit Lai purba (Sabeans) dan sebagainya. Mereka mahir dalam bahasa Yunani, Parsi, Syria dan Arab, ini kemahiran bahasa asing, adalah warisan sejarah dan budaya produk.

Kesan

Seperti di Asia, Parsi dan Greece adalah seli penaklukan dan penguasaan, dan dengan itu dua jenis unsur-unsur budaya untuk kesan yang besar kepada rantau ini, kepelbagaian bahasa boleh dikatakan dicampur dengan syurga semula jadi. Dalam agama, walaupun Abbasiyyah - Times Arab, para ulama bukan semuanya orang Islam, mereka adalah banyak orang yang beriman agama Kristian, beberapa Sabeans. HOU Chennai kerana ibn Ishaq (AD 809-877) adalah yang terbesar penterjemah budaya Arab dan ulama yang terkenal. Beliau adalah Raja Kristian, mahir dalam bahasa Yunani, Parsi, Syria dan Arab, khususnya dalam bahasa Yunani diterjemahkan ke Syria dan Arab. Khalifah memerintahkan beliau untuk mempengerusikan Maimon "rumah pintar" kerja, beliau menterjemah dan mengarahkan seseorang untuk menterjemahkan sebilangan besar klasik Yunani, semua tulisan-tulisan purba Green diterjemahkan ke Syria, 39 yang kemudiannya diterjemahkan ke dalam bahasa Arab, juga diterjemahkan lebih daripada Aristotle dan tulisan-tulisan Plato. Terjemahan adalah tepat, kecanggihan, kefahaman yang mendalam, nota Cheung dibuat dalam istilah perubatan dan falsafah, yang diperkayakan perbendaharaan kata bahasa Arab, kemahiran bahasa Arab yang dipertingkatkan, meningkatkan ketepatan ungkapan Arab, Hou Chennai kerana sikap yang sangat ketat, yang serius, dengan kebijaksanaan dan imaginasi pemikiran, dan mencipta beberapa Sejajar dengan itu, perubatan, falsafah, haiwan dan tumbuhan nama dan kata nama di Jabatan Astronomi Arab, untuk bahasa Arab sebagai akademik zaman pertengahan membuat sumbangan terpuji.

Hidup di Abbasiyah khalifah Maimeng Mu Sui kayu telinga Taiwan era Kindl adalah ahli akademik Arab dan Barat bersetuju bahawa adalah pertama yang ahli falsafah Arab, beliau bukan sahaja penyokong pemikiran rasional mengenai kepentingan iman, dan Arab pemikiran rasional ke peringkat baru. Tangan-Nya satu demi Islam Muammar Taiwan Lai puak pemikiran sekolah, di sisi lain oleh Aristotle, Pythagoras falsafah neo-Platonik dan pengaruh baru, beliau tiada permulaan Allah menciptakan dunia masalah. Ajaran asas mengenai Islam sebagai titik permulaan, dipinda Aristotle mengenai alam semesta tidak mempunyai permulaan dan menjana teori, menekankan semua teori aktif yang sumber pertama alam semesta ini adalah Allah, Allah adalah pencipta dunia, menunjukkan kompromi Kindl falsafah dan teologi, nada ini dalam teori lain beliau, seperti: dunia spiritual, dunia material yang membentuk teori (Sesungguhnya Allah akan memasukkan dia memutuskan semua makhluk wujud, mereka juga menegaskan bahawa fenomena semulajadi - matahari kehidupan berganda Bulan di bumi memainkan peranan yang penting) dan teori "rasional empat kategori (kelas pertama tindakan rasional yang Allah. kedua kelas keupayaan jiwa manusia; Kategori ketiga bakat manusia; pertama empat jenis jiwa manusia, didorong oleh tingkah laku mereka sendiri yang dimiliki oleh manusia). Arab ulama Mohammed Zhe seratus Dr Eckel yang boleh dikatakan Kindl adalah falsafah budaya Arab, dan tulisan-tulisan beliau telah terlibat dalam hampir semua bidang (agama, logik, falsafah, astrologi, perubatan, muzik, fizik, geometri , psikologi, sains politik, dan lain-lain), dan kedua-dua pembangunan disiplin meninggalkan kesan yang ketara.

Kindl dan kemudian HOU Chennai kerana ibn Ishaq (AD 809-873 tahun), Sa Bite ibn Lai purba (sekitar 836-901 tahun), Umar ibn Tabari menambah empat penterjemah yang hebat, juga Eropah Renaissance Itali falsafah Cartan (Gardan) dialu-alukan sebagai genius di dunia 12. Kerja-kerja falsafah beliau proses Terjemahan Yunani purba, beberapa terma dan kategori falsafah melakukan tafsiran semula definisi, seperti "rasional" (A Gale), beliau menjelaskan sebagai: keupayaan untuk memahami makna sebenar intipati tulen perkara; " ; alam semula jadi "(Tao akan A): Ia adalah permulaan kempen, tetapi juga pergerakan yang lain, ia adalah jiwa kuasa yang pertama, ia telah" dicipta ": dari" tidak "dan melahirkan" ya " ; "imej": menunjukkan perkara sendiri; "Memahami Ilmu": intipati perkara yang wujud; "pergerakan": Pertukaran negeri badan. Isi kandungan bidang ini selepas konsep falsafah Kindl perbandingan, anda boleh melihat evolusi proses pemikiran falsafah.

Jika Kindl adalah perbatuan falsafah Arab-Islam yang pertama, maka dengan serta-merta berikutan Farabi (Abu Nasr al-Farabi kira-kira 870-950 tahun) bukan sahaja dikenali sebagai salah satu daripada ahli-ahli falsafah Islam yang terbesar, juga dikenali sebagai Asia Aristotle selepas "mentor kedua" Farabi telah mengkaji keras Kristian guru John (Yohanna ibn Hailan), mahir dalam penulisan Turki, Parsi dan Arab. Komen yang luas, himpunan tulisan-tulisan Aristotle dan logik, linguistik, psikologi, sains politik, sains, matematik dan teori muzik secara individu monograf. Dalam falsafah, beliau telah dipengaruhi oleh pemikiran neo-Platonik, cuba untuk mendamaikan falsafah Aristotle dan Plato. Kerja-kerja penting beliau, "Gabungan kedua-dua orang-orang bijaksana" (diterjemahkan sebagai "falsafah Plato dan Aristotle") sebuah buku yang memberi tumpuan kepada negeri-negeri: Plato dan Aristotle pandangan falsafah asasnya yang sama. Dalam kata pengantar buku ini, dia berkata: Ramai orang berfikir bahawa dalam beberapa isu-isu logik, beretika, dan kebudayaan; asal usul dan perkembangan dunia; pencipta ikrar pertama dan pengesahan; ...... pandangan mengenai isu-isu ini terdapat perbezaan. Dan saya akan mempunyai untuk mengumpul di sini untuk menjelaskan dua bijaksana bersuara, untuk menjelaskan pandangan mereka pada beberapa konsisten, menghapuskan tulisan-tulisan mereka dalam hati orang ramai dan untuk menjelaskan keraguan yang timbul daripada pandangan mereka serta dua bijaksana artikel tempat yang mudah untuk memperkenalkan keraguan. Pengarang akhirnya berkata: Ini adalah tujuan buku ini, dan juga usaha untuk menerangkan, menggambarkan dua pemikiran bijaksana, pandangan kunci. Farabi di dalam buku ini akan orang berfikir dua masalah berbeza falsafah merumuskan tiga belas, termasuk: tingkah laku; buku yang ditulis; logik, sains semula jadi, etika, sains metafizik dan kawasan-kawasan lain yang membimbangkan. Bercakap tentang "keputusan" apabila subjek ini, sesetengah orang berfikir bahawa Plato dan Aristotle dikendalikan berbeza. Farabi berkata: Malah, hanya melakukan rakaman dan pembetulan kerja Plato: Penilaian tingkah laku adil; kenalan dalaman tamadun, dan menganalisis faedah, mata daripada rasuah, menggalakkan penyelarasan dalaman dan kerjasama. Pada ketika ini, Aristotle dan Plato yang hampir sama dengan berjalan di jalan raya, di mana anda boleh berasa kekuatan, semangat, membantu tangan, toleransi dan kesabaran. Berdasarkan keadaan ini, Farabi dianggap pendapat dan pandangan antara kedua-dua tidak bercanggah antara satu sama lain.

Dalam buku yang ditulis pada Farabi berkata bahawa kedua-dua sebab-sebab yang seolah-olah ditulis untuk perbezaan terletak pada latar belakang, dengan cara yang berbeza, tidak ada perbezaan pendapat asas pada kandungan. Pengertian seperti dalam sifat isu ini, Plato dalam tulisan-tulisannya banyak penganalisis mengatakan yang paling betul, hujah yang tertua ialah: intipati kononnya bermakna yang paling dekat dengan minda, minda yang rasional dan jauh dari perasaan dan kewujudan semula jadi. Dalam buku Aristotle, beliau menjelaskan ia itu: Sifat pertama: lelaki itu. Memahami kenyataan-kenyataan kita tidak lagi akan mempertimbangkan dua orang ahli falsafah mengenai isu ini telah dibahagikan.

Dalam etika, Aristotle percaya bahawa watak yang kebiasaan. Plato berkata alam boleh mengatasi tabiat. Farabi fikir ia adalah benar-benar perbezaan. Kerana dalam tulisan-tulisan ini Aristotle yang terkenal, beliau pernah menulis: Perintah etika dan undang-undang adalah tidak mutlak dan sempurna yg belum ditebang. Apabila watak benar-benar untuk melihat, orang akan mendapati bahawa ia bergerak dan berubah, dan tidak ada satu watak benar-benar berubah. Seorang kanak-kanak, sebenarnya, ia tidak diketahui sifat-sifat perkara yang badan itu, ia hanya naluri, naluri dengan keupayaan untuk menerima dan menentang. Ini adalah Plato? "Nature mengatasi tabiat" teori sudah pasti amat rapat. Ahli falsafah Arab lewat zaman pertengahan Ibn Tu Feile mengulas Farabi: Hanya Abu Nasser Al-Farabi sahaja membolehkan kita untuk mengkaji tulisan-tulisan logik untuk mendapatkan kebijaksanaan benar. Orientalis Dutch tangga Boer (pengarang "Sejarah Falsafah Islam," buku), berkata: "Al-Farabi adalah rasional kerajaan raja, dan dia usik dalam duniawi. Falsafah beliau adalah sistem yang ketat doktrin kerohanian. Sebahagian ulama Islam falsafah bertanda "pseudo-iman pembayaran" token, diketepikan. Walau bagaimanapun, ini masih tidak menghalang etika Farabi dan sains politik menyokong urusan duniawi di tempat, tetapi dengan warna Falabizhe sains materialistik masih dalam pelbagai bentuk untuk memenuhi kepentingan rakyat dalam fakta bahawa beliau doktrin falsafah Arab kemudian pertengahan dan perkembangan falsafah di Eropah mempunyai kesan tertentu. Sains Falabizhe dalam falsafah Islam dari kebudak-budakan, nipis matang dan sempurna proses itu, memainkan peranan yang asas, menikmati kedudukan yang utama.

Jumat, 05 Desember 2014

kehidupan baru

assalamualaikum , lama gak nge post eh tau tau udah jadi mahasiswi .. cie ...


curhat nih awal aku nginjak kaki di jkt jujur seneng bgt .. seneng and bersyukur banget diberi kesempatan oleh Allah buat nerusin studi disini , meskipun tantangan mesti ada disetiap langkahku ,

awal awal kuliah sedih bgt , belim bisa adaptasi sama lingkungan, temen, apalagi pelajaran berrr ampun deh pelajaran susah amat ! ditambah lagi disini tuh aku kayak ampas rengginang yg ada di kaleng konguan , huft disini saingan berat , sekelas aku paling muda -_- ..
hal hal berat itu pas presentasi ... tapi gimanapun juga yang namanya tyas meskipun pesimis and gak pede-an kudu kuat and berani nerima tantangan . karena semua itu merupakan pelajaran. nih ya pas presentasi bhs Indonesia aku dengan pede nya maju , padahal udah 2 minggu prepare and nyari tempat sepi buat belajar ngomong, eh nggak taunya gelagapan pas maju, ya Allah aku malu bgt n hal itu bikin phobia ! setiap aku inget - inget kejadian itu pasti refleks bilang "astaghfirullah" ....

hiks

kedua, disini aku nemuin seseorang, yang charming deh .. tp... yah.. kisah lama terulang kembali, selalu ada halangan. yaudah deh ujung ujungnya ngerasain semuanya sendirian , ;'(
tapi setelah itu ada orang lagi yg tiba tiba datang , ngasi perhatian eh ternyata semua itu cuma buat politik . jleb ! sakitnya tuh dimana ???? ya Allah ...

hiks

tapi... aku nemuin banyak temen yang bikin aku enjoy and seneng ... ditambah lagi aku udah mulai bisa beradaptasi . itu melegahkan ...

alhamdulillah...

itu postingan ku kali ini,

Senin, 02 Juni 2014

pengertian hadits mudallas

1. Definisi Tadlis
a. Menurut bahasa: Mudallas merupakan isim maf’ul dari kata at-Tadlis. Tadlis sendiri menurut bahasa menyembunyikan cacatnya barang dari si pembeli. Tadlis juga berasal dari pecahan kata ad-dalasa, yang berarti kegelapan atau bercampurnya kegelapan, seperti yang dijumpai di dalam kamus. Mudallas itu seolah-olah menutup-nutupi sesuatu yang ada pada hadits, menggelapkannya, sehingga haditsnya dinamakan Mudallas.
b. Menurut istilah: menyembunyikan cacat yang ada pada sanad lalu menampakkannya bagus.
2. Pembagian Tadlis
Tadlis terbagi menjadi dua: tadlis isnad dan tadlis syuyukh
3. Tadlis Isnad
Para ulama hadits telah mendefinisikan tadlis dengan definisi yang bermacam-macam. DR. Mahmud Thahan memilih definisi yang paling baik dan cermat, menurutnya, yaitu definisi menurut Imam Abu Ahmad bin Amru al-Bazzar dan Abu al-Hasan bin Qaththan. Definisinya sebagai berikut:
a. Definisi tadlis isnad: jika si rawi meriwayatkan suatu hadits yang tidak pernah (hadits itu) dedengarnya dari orang yang pernah didengar (hadits-haditsnya), tanpa menyebutkan bahwa si rawi pernah mendengar (hadits tersebut) darinya.
b. Penjelasan definisi: penjelasan terhadap definisi tadlis isnad adalah, seorang rawi meriwayatkan sejumlah hadits yang didengarnya dari guru (syaikh)nya; akan tetapi hadits yang di-tadlis-kannya itu belum pernah didengar dari gurunya tadi, melainkan dari gurunya yang lain dan ia gugurkan gurunya yang lain itu. Ia meriwayatkan hadits tersebut dengan lafadz yang mengandung makna as-sima’ atau sejenisnya, seperti kata qaala (telah berkata) atau ‘an (dari) agar orang lain mengira bahwa ia telah mendengar hadits tersebut dari gurunya. Ia tidak mengatakan: sami’tu (aku mendengar) atau haddatsani (telah menuturkan kepadaku) sehingga tidak dianggap dusta. Orang yang ia gugurkan itu bisa satu orang atau lebih.
c. Perbedaan antara tadlis isnad dengan mursal khafi: setelah menyinggung definisi di atas, Abu al-Hasan bin al-Qaththan mengatakan: “Perbedaan antara tadlis isnad dengan mursal khafi adalah, mursal khafi itu si rawi meriwayatkan (hadits) dari orang yang belum pernah didengarnya sama sekali.” Jadi tampak jelas bahwa baik mudallas maupun mursal khafi, sama-sama si rawi meriwayatkan suatu hadits yang hadits itu tidak pernah didengar dari gurunya, dengan menggunakan lafadz yang mengandung maksa as-sima’ atau semacamnya. Hanya saja, untuk hadits mudallas, si rawi telah mendengar dari gurunya hadits-hadits lain, selain yang ditadlis. Berbeda dengan mursal khafi, si rawi memang belum pernah mendengarnya dari guru tersebut selamanya, baik itu hadits-hadits yang dimursalkannya atau pun yang lain. Namun, si rawi berada semasa dengan syekh tadi atau pernah bertemu dengannya.
d. Contoh hadits tadlis isnad: hadits yang dikeluarkan oleh al-Hakim yang sanadnya bersandar pada Ali bin Khasyram, yang berkata: Ibnu ‘Uyainah telah berkata kepada kami dari az-Zuhri, lalu ditanyakan kepadanya: “Apakah engkau mendengarnya dari az-Zuhri?” Ia menjawab: “Tidak, bahkan tidak juga dari orang yang mendengarnya dari az-Zuhri. Telah menuturkan kepadaku Abdurrazak dari Ma’mar dari az-Zuhri.”
Di dalam contoh ini, Ibnu ‘Uyainah telah menggugurkan dua orang, antara dia dengan az-Zuhri.
4. Tadlis Taswiyah
Pada dasarnya tadlis taswiyah merupakan bagian dari tadlis isnad.
a. Definisi: jika si rawi meriwayatkan dari gurunya, tetapi si rawi menggugurkan rawi dla’if yang terletak antara dua rawi tsiqah, yang salah satu (dari dua rawi tsiqah ini) saling bertemu. Bentuk hadits tersebut (yang sebenarnya) adalah bahwa si rawi meriwayatkan suatu hadits dari gurunya yang tsiqah; guru yang tsiqah ini meriwayatkannya dari rawi dla’if, dari rawi tsiqah yang kedua. Kedua rawi tsiqah tersebut saling bertemu satu sama lain. Kemudian si mudallis mendatangkan hadits tersebut dari rawi tsiqah yang pertama, lalu ia gugurkan rawi yang dla’if pada sanadnya, sehingga sanadnya menjadi rawi tsiqah pertama dari tsiqah kedua dengan menggunakan lafadz yang mengandung pengertian seluruh rawinya tsiqah.
Jenis tadlis ini termasuk tadlis yang paling buruk, sebab rawi tsiqah yang pertama tidak diketahui tadlisnya. Si mudallis memperbaiki (membaguskan) sanadnya sesudah melakukan penyamaan terhadap rawi tsiqah yang lain, kemudian menetapkan keshahihannya. Hal ini merupakan bentuk penipuan yang sangat parah.
b. Orang-orang yang sering melakukannya: 1) Baqiyyah bin Walid. Abu Mushir berkata: “Hadits-haditsnya Baqiyyah bukanlah hadits yang bersih, hadits-haditsnya merupakan bentuk taqiyah. 2) Walid bin Muslim
c. Contohnya: hadits yang diriwayatkan Ibnu Abi Hatim dalam al-‘Ilal, yang berkata: “Aku mendengar bapakku –seraya menyebutkan hadits yang diriwayatkan Ishak bin Rahawih dari Baqiyah, telah menuturkan kepadaku Abu Wahab al-Asadi, dari Nafi’, dari Ibnu Umar sebuah hadits, ‘Jangan kalian memuji ke-islaman seseorang sebelum kalian mengetahui simpul pikirannya’-; berkata bapakku: Hadits ini bermasalah, namun hanya sedikit orang yang tahu. Hadits ini diriwayatkan oleh Ubaidillah bin Amru (tsiqah) dari Ishak bin Abi Farwah (dla’if) dari Nafi’ (tsiqah) dari Ibnu Umar dari Nabi saw. Ubaidillah bin Amru nama lainnya adalah Abu Wahab, ia juga al-Asadi (berasal dari kabilah Asad). Baqiyah (dalam hadits tadi) menyebutkannya dengan nama lain (menggunakan kunyah) dan menisbahkannya kepada Bani Asad, agar tidak digugat. Sampai-sampai jika Ishak bin Abi Farwah ditinggalkan, maka hal itu tidak bisa dijadikan petunjuk.
5. Tadlis Syuyukh
a. Definisi: jika seorang rawi meriwayatkan suatu hadits yang didengar dari gurunya. Kemudian ia memberi nama, atau memberi kunyah, atau menasabkan, atau mensifatinya dengan nama lain yang tidak diketahui, supaya gurunya itu tidak dikenal.
b. Contoh: perkataan salah seorang imam qurra, Abu Bakar bin Mujahid Ahmad: “Telah menuturkan kepada kami Abdullah bin Abi Abdullah; yang dimaksudkannya adalah Abu Bakar bin Abu Daud as-Sijistani.
6. Hukum Hadits Tadlis
a. Tadlis isnad: hukumnya makruh jiddan (sangat dibenci). Kebanyakan ulama mencelanya. Di antara mereka, yang amat mencela adalah Syu’bah. Ia berkata: “Tadlis itu saudaranya dusta”
b. Tadlis taswiyah: hukumnya malah lebih dibenci lagi, sampai-sampai al-‘Iraqi berkata: “Bagi yang sengaja melakukannya, ia perusak (qadih)”
c. Tadlis syuyukh: hukum dibencinya lebih ringan dibandingkan dengan tadlis isnad, karena si mudallis tidakk menggugurkan satu orangpun. Dibenci karena menelantarkan apa yang diriwayatkannya dan mempersulit jalan untuk mengetahuinya bagi orang yang mendengar. Derajat bencinya berbeda-beda, sesuai tujuan yang dikandungnya.
7. Motivasi Perbuatan Tadlis
a) Motivasi yang mendorong tadlis syuyukh ada empat: 1) lemahnya syekh (guru) atau tidak tsiqah. 2) meninggalnya lebih akhir dibandingkan dengan syekh-syekh lain yang sekelompok. 3) usia (gurunya) lebih muda dibandingkan dengan rawi yang meriwayatkan haditsnya. 4) banyak riwayatnya (untuk mengesankan gurunya banyak), sementara ia tidak suka menyebut-nyebut nama (gurunya) dengan satu bentuk.
b) Motivasi yang mendorong tadlis isnad ada lima: 1) supaya dikira (derajat) sanadnya tinggi. 2) terlewatinya bagian hadits yang berasal dari syekh yang didengarnya, karena banyaknya. 3,4,5) tiga motivasi pertama yang ada pada tadlis syuyukh.
8. Penyebab Tercelanya Mudallis
a. Diragukannya mendengar dari syekh yang belum pernah ia dengar
b. Sengaja menutup-nutupi suatu perkara yang disembunyikan
c. Diketahui bahwa jika menyebutkan hadits yang ditadliskannya, maka ia tidak disukai
9. Hukum Riwayat Mudallis
Para ulama berbeda pendapat menerima riwayat mudallis. Akan tetapi pendapat yang masyur ada dua:
a. Riwayat mudallis tertolak secara mutlak meskipun jelas-jelas mendengar. Karena perbuatan tadlis itu sendiri merupakan perbuatan yang cacat (pendapat ini tidak bisa dijadikan sebagai pegangan)
b. Perlu dirinci lebih dahulu (ini pendapat yang shahih); 1) apabila jelas-jelas mendengar, maka riwayatnya diterima; yaitu jika berkata sami’tu (aku telah mendengar) dan yang sejenisnya, haditsnya diterima. 2) apabila tidak jelas mendengar, maka riwayatnya tidak bisa diterima; yaitu jika berkta ‘an (dari) dan sejenisnya, haditsnya tidak bisa diterima.
10. Cara Mengetahui Tadlis
a. Pemberitahuan dari si mudallisnya sendiri, apabila –misalnya- dia ditanya. Seperti yang dilakukan oleh Ibnu ‘Uyainah.
b. Penetapan salah seorang imam (hadits) yang didasarkan pada pengetahuannya yang diperoleh melalui kajian dan penelusuran
11. Kitab-kitab yang memuat tadlis maupun si mudallisnya, yang populer adalah:
a. Tiga buah kitab karya al-Khathib al-Baghdadi; satu kitab memuat nama-nama mudallis yang dinamakan at-Tabyinu li Asma al-Mudallisin. Sedangkan dua kitab lainnya berisi penjelasan jenis-jenis tadlis.
b. At-Tabyin li Asma al-Mudallisin, karya Burhanuddin bin al-Halabi (sudah diterbitkan)
c. Ta’rif Ahli Taqdis bi Maratibi al-Maushufin bi at-Tadlis, karya Ibnu Hajar (sudah diterbitkan)

Selasa, 08 April 2014

don't cry tonight !

tonight  I'm cry couse it ,
'alaik syukr ya Allah ,,, segala nikmat yang telah Engkau beri,
hidup,
sehat,
semua yg kusayangi,,
umik,
aby,
adik'',
temen'',
guru'',

tpi sayang kadang aku kufur nikmat ...